fredag 10 oktober 2008

Tulpandags

Nu är det dags för lite tulpaner igen. Det är ju inte bara naturen utomhus som hamnar framför linsen på min kamera.

Papegojtulpaner har helt fantastiska former och strukturer på sina kronblad. Färgvariationen är också intressant.

Inuti viker kronbladens härligt eldröda flikar in sig mot pistillen och de pollentäta ståndarna.

Även barocktulpanerna har vackra former och färger. Här har jag dragit en del i reglagen i photoshop elements för att förstärka kontrasterna och färgerna. När jag tittar på bilden här nedanför kan jag inte förstå varför så många människor inte gillar tulpanerna när de slagit ut. De är ju så vackra, så sensuella.

Tycker att bilden ger en känsla av att tulpanen sticker ut ur bilden och ger en en smäll på käften. Särskilt i den förstoring som hänger på min vardagsrumsvägg.


Den här bilden hänger i samma serie som den ovanför. Det blir rätt snyggt att hänga bilder med liknande motiv, men olika avstånd och fotovinkel tillsammans. Även här har jag lekt med möjligheterna i photoshop elements.

Inga kommentarer: