tisdag 7 oktober 2008

Nåttarö 2008 del III

Bilderna från Nåttarö blev många. Här kommer ett litet tema med strandade båtar.

Båtar som hamnat på torra land kan ha en så sorgsen känsla, åtminstone för en båtälskare som jag. Har båten dessutom skador blir jag inte gladare.


Att denna båt inte ligger i sjön kanske jag ändå ska vara lättad över.



Det verkade nästan som om man anlagt en liten båtkyrkogård, både båten på bilden härovanför, Rockan på denna bild och andra låg samlade i en dunge under grönskande björkar och blommande körsbärsträd.

Men ibland kan ju en båt få ett gott andra liv på torra land. Har svårt att tänka mig en bättre pensionärsaktivitet för en båt än att bli leksak för barn. När jag var liten hade mina kompsiar på grannön en segeleka liggande på land. Med den gjorde vi många, långa och äventyrsfyllda resor i fantasin.

Som sandlåda kan en båt också sluta. Skulle kunna vara värre.

Inte alla båtar som låg på land var sjöodugliga, en del väntade bara på hugade sjöfarare. Kanske dök de åtminstone upp till midsommarfirandet.

Snart är det säsong för er också.

En eftermiddag gick jag till Nåttarös norra udde. Där vid strandkanten längst inne i naturhamnen låg en båt vid en livboj. Ett slags räddningsbåt kan man väl kalla den. Dimman låg tung över havet och hela vyn var väldigt fridfull.

Njut av lugnet, snart surrar naturhamnen av liv, som det då är dags att njuta av.

Inga kommentarer: