söndag 12 oktober 2008

Blomfägring

Här är lite andra blommor än tulpaner. En av dem vet jag inte vad den heter, skriv gärna svaret i en kommentar om kan det. Jag tycker att det är rätt kul att leka med makrofotografering och det begränsade skärpedjup det ger. Ger nya och ibland oväntade avbildningar av ganska vardagliga företeelser, till exempel blommor. Gullvivan här nedanför är ett sådant exempel.

Gullviva, Kläppen 2008

Även tibasten är fotograferad med kort skärpedjup, även om det inte är lika kort som i bilden ovan.

Tibast, Bergianska trädgården 2007.

Kråkvickern är en av mina älsklingsblommor i det vilda. Dess färg, dess fantastiska vindlande klättertrådar... det är så häftigt.

Kråkvicker, Orust 2008


Den här lilla raringen växte i en klippskreva på Tjörn. Vet du vad det är för en blomma? Jag vet det inte, så jag behöver lite hjälp.


Ingen aaning om vad denna lilla söta blomma heter. Tjörn 2007.


Timjanens blomax är längre än skärpedjupet. Ger ett intressant perspektiv. undrar om det är ungefär så här det skulle se ut om man var en insekt?


Timjan, Ivö 2007


Lavendel, denna symbol för Provence frodades även i trädgården på Ivö, för mig känns det som om denna bild skulle passa i ett kök som inretts i fransk lantstil. Men även i ett strikt svartvitt kök i en Manhattaninspirerad vindsvåning. Eller bara så här i en blogg.


Lavendel, Ivö 2007

Inga kommentarer: