onsdag 4 februari 2009

Tokiga tulpaner

Jag gick en kvällskurs för att lära mig Photoshop Elements för några år sedan. En kväll satt jag och övade på det jag lärt mig och fick ett ryck. Rycket resulterade i en kavalkad av redigerade tulpanbilder. Bilder som skruvats till en hel del i vissa fall.


Virus heter den här bilden i omanipulerat skick på min utställning. Här har den fått en bakgrund med konstgjord rörelseoskärpa.


Lila krinolin är namnet på denna bild i originalutförande. Här ser vi hur den snurrar i dans, eller?


Namnlös bild.

Ja det var mest oskarpa bakgrunder jag lekte med den där kvällen. Jag frilade blommorna, kopierade och klistrade in dem ovanpå bakgrunden, som sedan fick ett lager rörelseoskärpa lagt på sig.

Ännu en virussmittad tulpan (det är så man får fram fläckarna på tulpanerna).

Det jag tyckte så mycket om med att leka med oskarpa bakgrunder var just att störande föremål, som krukor i bakgrunden blev mindre störande. Idag har jag lärt mig mer om fototeknik och kan göra bakgrunden oskarp redan vid fotograferingstillfället. Därmed inte sagt att det inte händer att jag leker med bland annat oskärpa i Elements, bara för att det är kul och ger ännu coolare blider.
En tidig tulpan (från 17oo-talet tror jag), tillfixad som de andra.
Här är samma tulpan en gång till, men ett sk övertoningslager har lagts mellan bakgrunden och tulpanen. Lagret har valts i färger som återfinns i tulpanblomman.

A Blast from the Past kallar jag denna 1700-talare på min utställning, men då i dess omanipulerade tillstånd. Även här har jag frilagt blomman, lagt oskärpa på bakgrunden och ett övertoningslager mellan blomman och bakgrunden. Lite lätt psykedelisk effekt tycker jag att resultatet blev.

Inga kommentarer: